/ Excursie

Italiëreis: meer dan pizza en pasta?

Groepsfoto
Naar jaarlijkse traditie wordt in het auditorium van Pompei de groepsfoto genomen

Tijdens de vorige krokusvakantie vertrokken de zesde jaars op hun laatste grote reis van het Sint-Romboutscollege, namelijk naar Italië!

Dag 1-3: Rome

Het is woensdagochtend 3 februari, we schuiven aan om het vliegtuig te bestijgen na een busrit naar Zaventem vanaf onze school.

We vliegen richting Rome, waar we de volgende drie dagen zullen verblijven.

Foto van vliegtuig

Rond de middag landden we in Rome. In de namiddag bezochten we nog de Sint-Pietersbasiliek, de thuishaven van de paus.

De tweede en de derde dag werden gevuld door bezoeken aan het Forum Romanum (of toch van wat er van over blijft), de Vaticaanse musea, het Coloseum, villa Giulla en villa Borghese, beide villa's met grote kunstcollecties uit de Etruskische tijd en klassieke oudheid.

Colosseum

Dag 4: Reizen naar Napels

De vierde dag werd hoofdzakelijk gevuld door een lange busrit naar Napels. Een klein lichtpunt in de donkere tunnel was het bezoek aan Peastum, een oude Griekse provincie uit de klassieke oudheid.

Eén van de tempels in Peastum

Dag 5-6: Napels

Naar jaarlijkse traditie kregen we ook de kans om naar een voetbalmatch te gaan kijken. Na veel telefoontjes en e-mails naar de Napelse voetbalscène waren de organisatorische breinen achter deze reis er toch in geslaagd om de tickets los te krijgen.

In de voormiddag bezochten we ook de stad Pompei, een stad die jarenlang onder de as heeft gelegen, door de uitbarsting van de Vesuvius tijdens de Romeinse periode, zodat veel dingen van Pompei bewaard konden blijven.

De laatste dag in Napels bezochten we nog het archeologisch museum waar we onder andere enkele objecten van Pompei konden bekijken.

Dag 7: Assisi

Panorama van Assisi

In Assisi, een klein prachtig middeleeuws stadje, bezochten we de kerk van de Fransiscanen en ook de kern van het stadje. In de namiddag stapten we weer op de bus voor onze laatste bestemming: "Firenze".

Dag 8-10: Firenze en Pisa

Firenze is een middelgrote stad te vergelijken met Mechelen of Leuven.

Duomo in Firenze

Hier kan je onder andere de David van Michelangelo bekijken en ook vele mooie paleizen en kerken van de Medici. De Medici waren jarenlang de machtigste familie in Firenze, dit kwam door hun grote schatkist en hun invloed op de politiek en de religie.

Als laatste activiteit van onze reis gingen we de scheve toren van Pisa bekijken.

Scheve toren van Pisa

De toren in Pisa staat scheef niet door een constructiefout maar door de modderige ondergrond waarop het gebouwd is. Op een bepaald moment werd de toren te zwaar en zakte hij in de grond. Intussen is de ondergrond al versterkt zodat de toren niet meer in de grond zakt.

Ook de kerk op het vlakte waar de toren staat is lichtjes scheef maar door de grotere oppervlakte ervan is dit niet zo opvallend.

Over kerken gesproken, de recordhouders van kerkbezoeken in Italië waren zonder enige twijfel collega-schrijver Douwe Velds en Flits-fotograaf Lucas Vallaeys, zij zijn gestrand op 22 kerken.

Terugblik

Deze reis was een unieke reis. Hoewel tamelijk vermoeiend en afmattend, was het toch zeer leuk en de moeite waard.

Veel plezier aan de volgenden die volgend jaar naar Italië gaan!